Nemoci srdce

a srdeční vady

Ischemická choroba srdeční: Příznaky a prevence

Ischemická choroba srdeční patří mezi nejčastější nemoci srdce. Jde o vážné onemocnění, které podle statistik stojí asi za třetinou úmrtí v České republice. Jaké jsou příznaky ischemické choroby srdeční? Jak se jí vyhnout?

Srdeční sval funguje v těle jako „pumpa“, která do cév vhání okysličenou krev. Jako ischemie je v lékaři označován stav nedostatečného prokrvení. Pokud postihne ischemie srdce, je ohroženo jeho správné fungování, tedy i naše zdraví a život.

Srdeční ischemie jako důsledek aterosklerózy

O srdce a cévy bychom měli pečovat, protože jsou pro nás životně důležité. Bohužel je ale často ohrožujeme svým nezdravým životním stylem. Příčinu ischemické choroby srdeční je třeba hledat v ateroskleróze neboli kornatění cév. Při této nemoci dochází k ukládání částeček tuků a dalších částic do cév, které omezují proudění krve.

Srdce zásobují živinami tzv. věnčité tepny. Pokud dojde k jejich ucpání, není srdce dostatečně prokrvováno a dochází k ischemické chorobě srdeční. Zúžení věnčitých tepen pak může vyvolat anginu pectoris nebo srdeční infarkt (v případě jejich náhlého uzavření např. krevní sraženinou).

Příznaky ischemické choroby srdeční

Kornatění tepen přichází pozvolna a neprojevuje se žádnými viditelnými příznaky. To, že pacient trpí ischemickou chorobou srdeční a došlo u něho k zúžení věnčitých tepen, zpravidla poprvé pocítí při zvýšené námaze – například při výstupu do schodů, kdy srdce nebude dostatečně okysličováno.

K hlavním projevům ischemické choroby srdeční v takovém případě patří zejména palčivá bolest v hrudníku a lapání po dechu. První pomocí v takovém případě je nitroglycerol, který lze aplikovat ve spreji nebo v tabletě.

Prevence ischemické choroby srdeční

Opakuje se to stále dokola, ale přesto má řada z nás problém zdravý životní styl dodržovat. Základem je samozřejmě výživa, která by měla být vyvážená a racionální. Konzumace celozrnného pečiva, ovoce a zeleniny, kvalitních bílkovin i zdravých tuků (např. olivový olej, rybí tuk apod.) by se měla stát samozřejmostí. Důležité je také dbát na rozumnou pohybovou aktivitu. V případě obezity je vhodné držet redukční dietu (poraďte se o ni nejlépe se svým lékařem). Do zdravého životního stylu vůbec nepatří kouření ani nadměrná konzumace alkoholu.



Štítky: , ,

Přidejte svůj komentář

Předem děkujeme za váš komentář