Nemoci srdce

a srdeční vady

Jak snížit vysoký cholesterol

Zvýšená hladina špatného (LDL) cholesterolu stojí za rozvojem řady civilizačních chorob. Pokud se vám podaří snížit cholesterol v krvi, můžete se vyhnout ateroskleróze, srdečnímu infarktu i mozkové mrtvici. Podívejte se proto na tipy, jak cholesterol snížit.

Hlavní zdravotní riziko zvýšené hladiny LDL cholesterolu tkví v tom, že se usazuje v našich cévách. Zanášení cév vede k jejich zužování (ateroskleróza), poškozuje stěny cév a podporuje vznik krevní sraženiny. Odtud je již malý krůček k tomu, aby krevní sraženina ucpala životně důležité tepny (například mozkové nebo věnčité, které zásobují srdce) a způsobila tak infarkt nebo mozkovou mrtvici.

Doporučené hodnoty cholesterolu

Zvýšená hladina špatného cholesterolu (LDL) vede k zanášení našich cév a k rozvoji civilizačních chorob, zatímco hodný (HDL) cholesterol je důležitý jako jejich prevence. Zde jsou doporučené hodnoty cholesterolu.

  • Celkový cholesterol do 5 mmol/l
  • LDL (zlý) cholesterol do 3 mmol/l
  • HDL (hodný) cholesterol nad 1 mmol/l (muži) a nad 1,2 mmol/l (ženy)

Snižování cholesterolu a tuky

V rámci prevence a léčby srdečních a cévních chorob bychom měli snižovat hladinu špatného (LDL) cholesterolu. Dieta na snížení cholesterolu tedy neznamená vyhýbat se všem tuků, pouze těm škodlivým. Co se týká příjmu množství cholesterolu za den, nemělo by překročit 300 mg.

Pozor si dejte zejména na živočišné tuky, které obsahují nasycené mastné kyseliny, které zvyšují hladinu špatného cholesterolu. Jde zejména o sádlo, tučné vepřové a hovězí maso, máslo nebo uzeniny. Nahraďte je rostlinnými tuky – zejména pak kvalitním olivovým olejem, semínky nebo ořechy. Kvalitní rostlinné tuky obsahují nenasycené mastné kyseliny a hodný cholesterol, který našim cévám prospívá.

Tipy jak snížit cholesterol

  • Omezte konzumaci živočišných tuků (tučné maso, uzeniny, vnitřnosti…)
  • Živočišné tuky nahraďte kvalitními rostlinnými oleji (olivový olej apod.)
  • Dvakrát týdně si dopřejte rybu
  • Omezte konzumaci cukru i moučníků
  • Do jídelníčku zařaďte celozrnné pečivo (má více vlákniny)
  • Konzumujte dostatek ovoce a zeleniny
  • Dbejte na pravidelný pohyb (jízda na kole, rychlá chůze, běh…)
  • Vyhýbejte se stresu


Štítky: , , ,

Přidejte svůj komentář

Předem děkujeme za váš komentář