Nemoci srdce

a srdeční vady

Metabolický syndrom může skončit infarktem

Metabolický syndrom, který je nazýván také jako Reavenův syndrom nebo syndrom X, souvisí zejména s nezdravým životním stylem. Ve vyspělé části světa trpí metabolickým syndromem necelá třetina obyvatel.

Metabolickým syndromem trpí lidé, kteří se potýkají s civilizačními nemocemi nebo zdravotními komplikacemi, jež vycházejí z nezdravého životního stylu, nevhodného jídelníčku a stresu. Zpravidla v sobě metabolický syndrom kombinuje tyto zdravotní problémy: obezitu, vysoký krevní tlak, nízkou hladinu zdravého (HDL) cholesterolu, cukrovku.

Metabolický syndrom a srdeční choroby

Metabolický syndrom je zákeřný v tom, že nemá žádné konkrétní příznaky. V těle mohou nepozorovaně probíhat procesy související s vysokým krevním tlakem, obezitou apod., které vedou k zanášení cév (ateroskleróze).

Právě ateroskleróza stojí za rozvojem srdečních chorob, které mohou vést k infarktu myokardu nebo k angině pectoris (v případě, kdy jsou zaneseny věnčité cévy, jež zásobují srdeční svalovinu). Příznaky těchto civilizačních chorob jsou již evidentní – projevují se palčivou bolestí na hrudi, dušností, bledostí a opocením postiženého člověka.

Dalším důsledkem metabolického syndromu může být také mozková příhoda, kdy jsou zaneseny cévy vyživující mozek. K hlavním příznakům mozkové příhody patří slabost, ochrnutí části těla, dvojité vidění nebo slepota, závratě, porucha řeči nebo sluchu.

Jak metabolickému syndromu předcházet

Prevence metabolického syndromu představuje racionální životní styl. Ačkoli se o zdravém životním stylu stále více hovoří, většina lidí má problém jeho zásady dodržovat. Neuškodí proto, abychom si je zase připomněli.

  • Jezte střídmě – z jídelníčku vyřaďte tučná jídla, sladkosti, omezte konzumaci alkoholu a nekuřte. Váš jídelníček obohaťte zeleninou, ovocem, celozrnným pečivem a vhodnými mléčnými výrobky.
  • Sportujte – pohyb je zdravý a prospěšný. Posiluje obranyschopnost a slouží jako prevence kardiovaskulárních onemocnění. Vhodná je rychlá chůze, běh, jízda na kole a další aerobní cvičení.
  • Nestresujte se – berte život s nadhledem a lehkostí, naučte se optimálně relaxovat.


Štítky: , , ,

Přidejte svůj komentář

Předem děkujeme za váš komentář