Nemoci srdce

a srdeční vady

Vláknina v potravinách: Kde ji hledat?

Kolikrát už jste slyšeli o tom, že vláknina je důležitou součástí jídelníčku zdravého životního stylu? Konzumujete dostatečné množství vlákniny? Jaké potraviny obsahují nejvíce vlákniny? Dozvíte se v našem přehledném seznamu.

Zdravý člověk by měl podle odborníků za den sníst mezi 20 až 30 gramy vlákniny. Nezdá se to mnoho. Jenže jak poznat, kolik vlákniny v potravinách vlastně je? Pomůžou nám přehledné seznamy potravin. Pozor bychom si ale měli dát i na to, abychom to s vlákninou nepřehnali. Při 60 a více gramech vlákniny se můžeme setkat s řadou zažívacích a žaludečních problémů.

Ty nás ostatně čekají i v případě, že radikálně zvýšíme příjem vlákniny z minima na optimální množství. Vlákninu bychom proto měli do svého jídelníčku zařazovat postupně a zvyšovat její příjem v průběhu několika týdnů. Jinak se setkáme s nadýmáním nebo bolestí břicha.

Proč jíst vlákninu v potravinách?

Vláknina slouží jako prevence řady civilizačních onemocnění. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi, omezuje riziko vzniku cukrovky nebo rakoviny tlustého střeva. Snižuje vznik cévních chorob a funguje jako prevence zácpy.

Vláknina v potravinách: Přehled

Nejvíce vlákniny najdeme v otrubách, kde téměř polovinu tvoří právě vláknina. K dalším potravinám s vysokým obsahem vlákniny patří sója, fazole, mák, pšeničné klíčky nebo hrách. Relativně dost vlákniny obsahují také vločky, čočka, sušené fíky nebo artyčoky. Pro správné účinky vlákniny je třeba konzumovat také velké množství čisté vody. Dospělý člověk by měl denně vypít ideálně 3 litry vody.

Následující přehled ukazuje potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Číselný údaj ukazuje množství gramů na 100 g potraviny.

  • Pšeniční otruby – 45
  • Lněné semínko – 38
  • Pšeničné klíčky – 18
  • Sója – 18
  • Fazole – 15
  • Sušené fíky – 12
  • Celozrnné pečivo – 10
  • Rýže – 4
  • Mrkev – 3
  • Zelí – 3
  • Jablka – 2
  • Brambory – 2


Štítky: , , ,

Přidejte svůj komentář

Předem děkujeme za váš komentář